|
|
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 1881
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
|
عنوان کتاب :
|
فيلمنامه مصور متحرك سازي |
نویسنده :
|
منوچهر احمدي |
مترجم :
|
_____ |
موضوع: |
هنر ـ سينما
|
نوبت چاپ : |
اول -1371 |
مخاطب : |
بزرگسالان |
قطع : |
بیاضی |
|
|
:: موضوعات مرتبط:
معرفی کتاب ,
,
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 2785
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
فیلمنامه مصور(استوری بورد)
استوری بورد نه تنها درکشورهائی مثل ایران که از نظر سرمایه گذاری روی ساخت انیمیشن درتنگنا قراردارند ضرورتی آشکار به شمارمی آید بلکه درکشورهای ثروتمند مانند آمریکا ازوسایل اولیه تولید محسوب می شود.درکشور ما صنعت تولیدانیمیشن هرروز گسترده تر می شود و شرایط اجتماعی واقتصادی ایجاب می کند که روی برنامه ریزی تولید بیشتر تاکید شود.
فیلمنامه مصور می تواند مانند داستان مصور (کمیک استریپ ) گویای ریزه کاری های داستان به مدد کلمات و جملات نیز باشد. با این تفاوت که توضیح حرکت چهره های نمایشی ونماها واشاره به موسیقی متن واثرات صوتی وهمچنین ترفندهای ویژه ـ بخشی از گفتارها راحذف کند وآن رابه حداقل موردنیاز برساند.
مواردی که باید در یک فیلمنامه مصور رعایت شود عبارتند از:
۱ ـ ترکیب بندی (کمپوزیسیون ) ۲ـ توضیح مربوط به حرکت شخصیت های داستان. ۳ـ اشاره های مربوط به حرکت دوربین یا میز فیلمبرداری متحرک سازی ۴ ـ اشاره های مربوط به زمینه سازی وفضاسازی. ۵ ـ گفتارها(دیالوگ) ۶ ـ ترفندهای ویژه (تروکاژ )۷ ـ اثرات صوتی ( افکت ها) ۸ ـ موسیقی ۹ ـ زمان بندی صحنه.
نکات ریز در تهیه استوری بورد:
-
تعداد تصاویر فیلمنامه مصور بر حسب طول و محتوای فیلم تغییر می کند.برای یک فیلم پنج دقیقه ای معمولا فیلمنامه مصوری با شصت تصویر کافیست.
-
حاشیه کناری تصاویر فیلمنامه مصور برای فیلمنامه نویس اهمیت ویژه ای دارد - خواه او قادر به نقاشی کردن باشد یا نباشد. زیرا این حاشیه اورا مجبور می کند به همان اندازه بیان گفتاری به بیان تصویری نیز بیاندیشد.
-
در یک فیلمنامه مصور پس زمینه ها(Back Ground) _ پیش زمینه ها(Fore Ground) _ زوایای دوربین ـ حرکت دوربین (Pan-Tilt - Zoom in - Zoom out - Fade in - Fade out - Travling ) و ترانزیشن های (Dissolve - Cut- ...) می بایست مشخص شو ند.
- در یک استوری بورد نوع پلان یا شات باید مشخص شود:
( E. A )-( H . A )- ( V. H. A )- ( L.A)-(V.L.A)-OVER-(P.L)-(P.R)-(C.U)-(V.C.U)-(M.S)-(L.S)
(A.S)-(E.L.S)-LOOP.
-
اگر یک یا چند شخصیت برای مدتی طولانی درمرکز تصویر قرار بگیرند - ایستاده - مرده و مکانیکی به نظر خواهند آمد و شخصیت خودشان را ازدست خواهندداد. این مشکل باافزودن حرکاتی نظیر چشمک زدن - بی قراری - این سو و آنسو حرکت کردن ـ سرتکان دادن ونظایر آن حل می شود.
-
در پایان تهیه فیلمنامه مصور بهتر است از کسی پرسیده شود که آیا این فیلمنامه را می فهمد یا نه؟ خیال نکنید نکته ای که در فیلمنامه مبهم است درفیلم روشن خواهد بود.
-
هر نقطه ـ خط ـ رنگ - حرکت و صدائی که در صحنه می آید می تواند به نفع یا ضرر فیلمساز تمام شود.
-
فیلمساز باید قادر باشد به روشنی توضیح دهد علت استفاده ازهریک از عوامل به کاررفته چه بوده وچرا این بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بوده است. این همان چیزی است که فیلمنامه مصور به خاطر آن تهیه می شود.
-
http://www.tabrizanima.blogfa.com
:: موضوعات مرتبط:
فیلمنامه مصور(استوری بورد) ,
,
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 1760
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
منظور از فیلم نامه اولیه آن چیری است که کل روایت داستان را شامل می شود و نه خود فیلم نامه یا بخشی از آن
منظور داستان کلی انیمیشن است اتفاقاتی که اصل ماجرا را شامل می شوند و تغییر نا پذیرند.
به طور مثال داستان کلی انیمیشن (فصل شکار ) اینگونه است.
بوک یک خرس اهلی و کاملا رام است و همراه صاحبش برای حمایت از طبیعت برنامه اجرا می کند اما وقتی الیوت وارد زندگی اش می شود همه چیز به هم می ریزد و در نهایت او را به جنگل می برند اما او می خواهد که برگردد ولی چون راه برگشت را بلد نیست مرتب دور خودش می چرخد و با حیوانات جنگل آشنا می شود ولی به خاطر فصل شکار شکارچی ها وارد جنگل می شوند اما چون بوک تجربه زیادی دارد با کمک حیوانات حساب چکارچی ها را می رسد و تصمیم می گیرد در جنگل بماند.
دیدید به این فیم نامه ی اولیه می گویند تقریبا مثل چیزیست که پشت cd ها می نویسند با این تفاوت که به ... ختم نمی شود
این داستان چند خطی و حداکثر چند صفحه ای کل ماجرا را و آنچه مطمئنا اتفاق می افتد را شامل می شود و هر آنچه در آن ذکر نشده قابل اضافه شدن است مانند دیالوگ ها کاراکتر ها صحنه ها و ....
در حقیقت این داستان مانند اسکلت ساختمانی است که پس از کامل شدن نمایی از ساخمان را به ما می دهد
و بعد از آن می توان باقی مصالح را روی آن کار گذاشت.
این داستان به ما کمک می کند که بر روی برنامه پیش برویم و وقتمان را هدر ندهیم.
داستان انیمیشن می تواند یک داستان روزمره ساده مثل این باشد یا یک داستان هیجان انگیز مثل (آژی دهاک (فضایی)) البته گرچه در این انیمیشن از داستان غنی استفاده شده ولی ظاهرا اگر داستان کلی را تعریف کنیم چیز دیگری برای گفتن نمی ماند به جز الاغ شش پایی که مرتب مزه می ریزد البته این مشکلی است که از جای دیگری آب می خورد و بعدا به آن می پردازیم.
داستان می تواند تاریخی باشد در این صورت فیلم نامه ی اولیه هر چه را که از آن حادثه باقی مانده را شامل می شود که این بیشتر از چند صفحه را می گیرد چون اصل امانت باید رعایت شود و سپس داستانی که در پس زمینه یا در ماجرا اتفاق می افتد شرح می شود
چیزی که مهم است این است که داستان کلی در کل هیچ چیز خاصی نیست و حتی یک کودک هم می تواند برای خود قصه سرایی کند ولی مهم این است که هدف را مشخص می کند امکان ایجاد ایده را زیاد می کند و هر بخش می تواند روی قسمتی کار کند
پس از پایان کار فیلم نامه به صورت story bord برای انیماتور ها در می آید که در آن کاراکتر ها گفتگو ها صحنه ها وحتی موسیقی لحن و صدا های پس زمینه آمده است که در مورد آن بعدا بحث می کنیم.
خوب وقتی اسکلت فیلم نامه ی خود را ریختید باید قسمت های دیگر را روی آن سوار کنید.
منبع : سایت ایرانیان انیمیشن
نویسنده : digiraiter agemon
:: موضوعات مرتبط:
فیلمنامه انیمیشن ,
,
نوشته شده در سه شنبه 30 خرداد 1391
بازدید : 1789
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
كتابهای تازهای در حوزه انيميشن ترجمه شد
:: موضوعات مرتبط:
معرفی کتاب ,
,
نوشته شده در سه شنبه 30 خرداد 1391
بازدید : 1624
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
معرفي كتب مربوط به سينما
منبع سایت علمی نخبگان جوان
:: موضوعات مرتبط:
معرفی کتاب ,
,
نوشته شده در سه شنبه 30 خرداد 1391
بازدید : 1823
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
|
|
مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری به زودی 6 عنوان کتاب تخصصی در زمینه انیمیشن را برای چاپ در انتشارات سوره مهر آماده میکند. |
|
:: موضوعات مرتبط:
معرفی کتاب ,
,
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1391
بازدید : 1638
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
آیا برای خلق یکی از تاثیر گذار ترین آثار هنری تان آماده اید؟ آنقدر تاثیر گذار که داور مسابقه، طراح و تصویر ساز افسانه ای "ارباب حلقه ها" را تحت تاثیر قرار دهد؟
به این آدرس مراجعه کنیدwww.cgart.ir/challenges/dragonslair/
نوشته شده در پنج شنبه 25 خرداد 1391
بازدید : 1452
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
این نرم افزار (3dsmax) که از بهترین های ساخت انیمیشن و جلوه های بصری می باشد بسیار ساده و قابل استفاده عموم طراحی شده در زیر پاره ای از آموزشهای مقدماتی و ... را ببینید.
در صفحه ای که از این نرم افزار باز می شود در نوار بالا
1_create که یعنی خلق کردن و با استفاده از این گزینه می توانید اجسام سه بعدی درست کنید
2_modifiersکه با این گزینه می توانید اجسام را شکل داده و مودلینگ کنید که شاخه های زیادی دارد که بعضی را به اختصار تو ضیح می دهم از مهمترین آنها skin می باشد که برای استخوان گذاری شخصیت ها به کار می رود که در زیر به شرح کامل آن می پردازم
ابتدا یک box بکشید بعد به گزینه create بروید و در قسمت آخر یعنی system گزینه bone ik را انتخاب کنید و آن را داخل box قرار دهید به طوری که یک مفصل درست شود یعنی دو بار کلیک چپ کنید بعد به گزینه modifiers به قسمت animation بروید و skin را انتخاب کنید آنگاه در گزینه add و bone را اضافه کنید و ok بزنید اگر درست انجام داده باشید با حرکت bone ها box هم خم می شود .
در این نرم افزار ابزار های گوناگونی برای طراحی وجود دارد مثلا با ابزار fdd box در قسمت modify ممی توانید دور شکل خود یک قفس مانندی درست کرده و با کلیک راست و زدن point contorol با کشیدن هر نقطه به شکل خود فرم دهید
از دیگر ابزار کار آمد در این جا می توان به ابزار boolean در گزینه geometry در compond ام برد که با دوشکل داخل هم طوری که هر دو دیده شوند مثلا دو تا box می توانید روی یکی کلیک کنید و boolean را انتخاب کنید و با زدن pick object و کلیک روی جسم دیگر جای این جسم روی جسم اول می ماند
ازابزار دیگر میتوان EDIT POLY را نام بر که در قسمت MODIFY قرار دارد و میتوان با آن به شکل فرم داد .
مثلا با کلیک روی POLYGON و کلیک راست EXTROD کرد یعنی آن پلی گون را بیرون بکشید یا با گزینه TRAGET WELD در VERTEXیا همان نقطه دو نقطه را بهم وصل کرد
از دیگر ابزار که در MODIFY قرار دارد BEND(خم کردن) WAVE(موج دادن)NOISE(لرزاندن)FLAX)(انعطاف پذیر کردن) MELT(ذوب کردن) و STRECH)(کشیدن) و.... را نام برد
از SHORT KEY ها هم می توان به F3 برای نمایش شبکه بندی ها اشاره کرد یا SHIFT +Q برای رندر کردن یا گرفتن شیفت سپس کشیدن جسمی یا MOVE کردن آن برای کپی کردن و Cبرای نمای دوربینو......
لطفا سوالت خود را در قسمت نظرات مطرح کنید مطرح کنید
:: موضوعات مرتبط:
دنیای سه بعدی ,
,
نوشته شده در پنج شنبه 25 خرداد 1391
بازدید : 59225
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
در ساخت یک انیمیشن اصول مواردی که باید رعایت شوند به شرح زیر است.
۱- رسم کارکتر دو بعدی (به این معنی که شخصیتی که باید نقش بازی کند را روی کاغذ یا در فتوشاپ رسم می کنیم در دو وجه نیمرخ و تمام رخ)
2-تبدیل کاراکتر دو بعدی به سه بعدی (که اگر مایل باشید در ادامه به این بحث می پردازیم.)
3-تبدیل کارکتر یا شخصیت به موجودی که بتواند حرکت کند(اضافه کردن مفصل و استخوان)
4-ایجاد صحنه و محیط
5-ایجاد جنس یا متریال برای تمامی اشیا و کاراکترها
6-نور پردازی - دوربین - ودرنهایت رندر یا خروجی که به صورت عکسها یا فریم های متعدد از کار ما گرفته می شود و در نرم افزار دیگری مانند پریمیر کنارهم گذاشته و به فیلم تبدیل می شود...
هرمشکلی در هر مورد از موارد بالا دارید را میتوانید مطرح کنید اگر بلد باشم حتما جواب می دهم.
:: موضوعات مرتبط:
دنیای سه بعدی ,
,
نوشته شده در پنج شنبه 25 خرداد 1391
بازدید : 1645
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
استخدام مودلینگ (modeling) و انیماتور دو و سه بعدی برای ساخت انیمیشن و بازی در سایت زیر
http://cgjobs.ir/
لطفا نظر بدهید
نوشته شده در دو شنبه 22 خرداد 1391
بازدید : 1803
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در یک شنبه 21 خرداد 1391
بازدید : 1823
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در شنبه 20 خرداد 1391
بازدید : 3896
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در شنبه 20 خرداد 1391
بازدید : 1559
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
مجموعه انیمیشن در جستجوی خوشبختی برای صدا و سیمای مرکز قزوین در حال تهیه می باشد
این مجموعه 13 قسمت 11 دقیقه ای برای کودک و نو جوان تهیه می شود. در حال حاظر یعنی 1390/11/17 دو قسمت آماده شده و انتظار می رود تا پایان سال1391کل مجموعه تهیه و آماده پخش شود.
قسمتهای سوم ، چهارم و پنجم این مجموعه نیز 90% از مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است.
|
نوشته شده در جمعه 19 خرداد 1391
بازدید : 1472
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
به زودی در اینجا آموزش برای تولید یک انیمیشنی ساده قرار میگیرد که بسته به درخواست شما این آموزش
ادامه می یابد.
:: موضوعات مرتبط:
,
,
نوشته شده در جمعه 19 خرداد 1391
بازدید : 1792
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در 19 خرداد 1391
.I think your gallery is very beautiful.Mr jabari your weblog is nice.I enjoy looking to your gallary
.have a good time
نوشته شده در جمعه 19 خرداد 1391
بازدید : 1610
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در جمعه 19 خرداد 1391
بازدید : 1695
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در جمعه 19 خرداد 1391
بازدید : 1682
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 2335
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1865
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
شخصیت ,
,
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1738
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1799
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1697
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1805
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در پنج شنبه 18 خرداد 1391
بازدید : 1825
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
نوشته شده در چهار شنبه 17 خرداد 1391
بازدید : 1746
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
:: موضوعات مرتبط:
,
فانتزی ,
,
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1391
بازدید : 1864
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
این کاراکتر نقش یک قهوه چی را در مجموعه انیمیشن گیل آباد بازی می کند.
:: موضوعات مرتبط:
,
شخصیت ,
,
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1391
بازدید : 1894
نویسنده : اسماعیل جباری
|
|
کاراکتر مراد برای انیمیشن حکم به کشتن مگس زده شد.
:: موضوعات مرتبط:
,
شخصیت ,
,
|
|
|